Sådan forebygges smitte på arbejdspladsen

Hvordan forebygger man som leder smitte på arbejdspladsen? Det er en opgave som kræver en klar plan og en god politik mht. hygiejne og rengøring. En god hygiejnepolitik er samtidig blevet et vigtigt forhold, som virksomheder kan konkurrere på. Kunder, der oplever en virksomhed, der tager smitteforebyggelse alvorligt, får et positivt indtryk og er mere trygge, når de handler med virksomheden. 

Selvom de øgede krav til hygiejne kan være udfordrende, er der både sundhedsmæssige og konkurrencemæssige fordele ved at sørge for at arbejdspladsen forebygger smitte bedst muligt. Ikke kun i forhold til COVID-19, men også i forhold til almindeligt sygefravær og alles velbefindende på en arbejdsplads. Ifølge Rådet for Bedre Hygiejne er det almindelige smitsomme sygdomme, der udgør halvdelen af korttidssygefraværet i virksomheder. Det kan undgås med bedre hygiejne og rengøring. Og så er det ganske enkelt rarere for alle at være på en arbejdsplads, som er ren og velholdt.

Smittespredning undgås dels ved at man holder afstand, har god hosteetikette, og grundig rengøring på arbejdspladsen. Ledelse, medarbejdere og rengøringspersonale kan alle hjælpe hinanden med at undgå smitte. Rengøringspersonalet kan spørges til råds, da de har god viden om hygiejne og rengøring. Medarbejdere kan hjælpe rengøringspersonalet ved at rydde op inden rengøringen. Det er i sidste ende ledelsen, der har ansvaret for at leve op til smitteforebyggelse og de relevante bestemmelser inden for arbejdsmiljøloven.  

Gratis download

TJEKLISTE: UNDGÅ SMITTE PÅ ARBEJDSPLADSEN

Få en grundig tjekliste til at holde arbejdspladsen ren og hygiejnisk

Gør god hygiejne og håndvask nemt

Det kan anbefales at gennemgå arbejdspladsen og tilføje hjælpemidler, som hjælper alle til god hygiejne. Giv nem adgang til håndvask og hånddesinfektion, så medarbejdere, besøgende og kunder kan rengøre hænderne. Stil håndsprit til rådighed, f.eks. ved indgangen til arbejdspladsen, ved disken, i kantinen eller i frokoststuen. Dispenserne bør tjekkes ofte, så de ikke løber tør for gel eller skum til desinfektion.

Fjern unødvendige kontaktpunkter

Ifølge Sundhedsstyrelsen opstår smitte gennem dråbesmitte og kontaktsmitte. Dråbesmitte forebygges ved afstand, hosteetikette og begrænsning af store forsamlinger. 

Kontaktsmitte kan undgås på flere måder. På arbejdspladsen anbefaler Sundhedsstyrelsen at fjerne unødvendige kontaktpunkter, hvor virus kan sidde. Unødvendige kontaktpunkter kan f.eks. være touchskærme med tilfredshedsundersøgelser. 

Udskift gerne til kontaktløs betjening, f.eks. kan man investere i en automatisk håndfri dispenser af hånddesinfektion. Automatiske vandhaner begrænser også kontaktsmitte. 

Diversey IntelliCare pakkeløsningen kan fås hos HUMA.dk

En velegnet løsning kan f.eks. være Diversey Intellicare pakkeløsning, som indeholder en dispenser, en gulvstander, 4 pakker hånddesinfektion og en praktisk drypbakke. Fordelen ved denne pakke er at dispenseren er både automatisk og manuel. Derfor kan hånddesinfektionen altid gives, også selvom dispenseren løber tør for batteri.  

God hygiejne ved måltider

I forhold til personalekantine, kan det være en fordel at undgå buffetservering og istedet give mulighed for at købe mad, der er pakket ind individuelt. Stil hånddesinfektion i kantine og frokoststue, så det er nemt for alle at desinficere hænderne inden pauser og måltider.

Hvis man ikke kan undgå buffetservering, dvs. fællesspisning, hvor man spiser af samme skål, anbefaler Sundhedsstyrelsen at bruge personlige redskaber eller engangsredskaber. Man kan også benytte portionsanrettede skåle for at minimere smitte. 

Giv medarbejderne mulighed for at have et højt niveau af håndhygiejne ved måltiderne, stil f.eks. håndsprit på bordene. Det kan også anbefales at give medarbejderen mulighed for at tørre af på bordet før og efter måltidet. Her kan man f.eks. anskaffe sig wipes, dvs. overfladedesinficerende servietter. Disse servietter kan også bruges til nem og hurtig desinfektion af kontaktflader fordelt på hele arbejdspladsen. 

Et godt produkt er f.eks. PAL TX 200, en desinfektionsserviet med ethanol, der dræber 99,9% af de fleste svampe, vira, sporer og andre mikroorganismer. Produktet fås i en spand med 1000 stk. Det anbefales at tørre med servietten i ca. 30 sekunder, så overfladen rengøres helt. 

PAL TX 200 kan fås hos HUMA.dk

Rengør fælles kontaktpunkter

Man kan også undgå smitte ved at rengøre fælles kontaktpunkter dagligt. Arbejdspladsen bør gennemgås og fælles kontaktpunkter identificeres. Man kan derefter udarbejde en plan for rengøring og desinfektion af kontaktpunkterne. Her er det en god idé at have særligt fokus på rengøring af håndtag, gelændre, lyskontakter, bordoverflader, behandlingsrum, kasseapparater, dankortterminaler, computere og tablets, som hyppigt berøres af mange. 

Sundhedsstyrelsen råder til at man gør disse kontaktpunkter rent dagligt eller oftere, hvis der er mange besøgende. Hvis der bruges fælles redskaber og værktøj, bør det rengøres mellem forskellige kunder, brugere, og lignende. Alternativt kan man bruge personlige redskaber eller engangsudstyr. 

Elektronik, som er mere følsom mht. rengøring, kan rengøres med servietter til sart elektronik, f.eks. med PalTech Multi Surface Antibacterial Wipes, som kan bruges til mange desinfektionsopgaver på arbejdspladsen, også elektronik. 

PalTech desinfektionsservietter forhandles af HUMA.dk

Rengøring af toiletter

Toilettet er et rum, som kræver ekstra rengøring af kontaktflader, hvis man gerne vil forhindre smittespredning på arbejdspladsen. Sundhedsstyrelsen anbefaler desuden, at man giver adgang til håndvask med vand og flydende sæbe, istedet for fælles sæbestykker. Brug engangsservietter og undgå fælles håndklæder. 

Rengøring med universalrengøringsmiddel vil effektivt fjerne bakterier og vira, som kan sidde på forskellige overflader. Overfladen skal rengøres i minimum 30 sekunder for optimal effekt. Det kan anbefales at bruge rengøringshandsker til beskyttelse.

Toiletter kan rengøres i denne rækkefølge:

Luft ud flere gange om dagen

Det er en god ide at have øget opmærksomhed på udluftning og ventilation, specielt om efteråret og vinteren, når alle i højere grad opholder sig indendørs på arbejdspladsen. Luft godt ud flere gange, f.eks. i mødelokaler, på kontorer og i produktionsrum, så luften udskiftes og indeklimaet er sundt. 

Få mere inspiration til god hygiejne på arbejdspladsen

Er du leder eller arbejdsmiljørepræsentant? Søger du mere viden og inspiration til at håndtere COVID-19 og fremme et sundt arbejdsmiljø? Så kan du finde viden her: COVID-19 og arbejdsmiljø. Materialet er lavet af BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration.